تاثیر سرعت سایت بر سئو

سرعت سایت و اهمیت آن در سئو

تاثیر سرعت سایت بر سئو

سرعت سایت اثر بسزایی بر بالا رفتن امتیاز آن سایت دارد. در شرایطی که سایت ها با سرعت کمی باز شوند، مخاطبان از سایت مد نظر رضایت نخواهند داشت. وقتی که گوگل متوجه خروج با شتاب مخاطبان  ‎شود، رتبه آن سایت را کم می کند. چرا که می فهمد مخاطبان آن سایت از آن رضایت ندارند .

از سمتی هم سرعت سایت ‎ بر ایندکس شدن صفحات از طریق روبات ها هم‏ اثر بسزایی دارد . به این شکل که گوگل وقت معینی را جهت ایندکس هر سایت، مد نظر قرار می دهد. در اینجا بالا رفتن سرعت سایت یعنی بالا بردن سرعت رسیدگی و ایندکس کردن هر صفحه و در آخر رسیدگی صفحات زیادتر ‎.

وقتی که گوگل این امکان را نداشته باشد که به همه صفحات درونی یک سایت وارد شود ، مجبور است وقت زیادتری را برای سرچ بگذارد و به این خاطر که مقصود آن، انجام مطالبه مخاطبان در اسرع وقت است، سرچ در سایت مد نظر را کنار گذاشته و به دنبال سایت های دیگر خواهد رفت ‎رود. به دنبال این مسئله، سایت مد نظر در بازخورد جستجوها نمایش داده نمی شود.

حتما دیده اید که ، وقتی در پی سرچ برای یک  موضوع در گوگل می باشید، در صفحه برآیند جستجو چند صفحه از یک سایت خاص برای شما ‎نمایان می گردد. دلیل این مسئله سرعت زیاد سایت آورده شده می باشد. به این خاطر که گوگل این امکان را داشته که در وقت کمی همه صفحات آن را مورد تفحص قرار دهد و در آخر تعدادی از صفحات را نشان دهد. این کار به پیشرفت امتیاز سایت و در آخر بهتر شدن آن مدد می رساند .

مواردی برای بالا بردن سرعت سایت

به جهت بالا بردن امتیاز سایت خود و اثر گذاری مناسب بر بهینه سازی سایت، شیوه های ‏ بسیاری از طرف مهندسین سئو عرضه شده است.  بالا بودن سرعت سایت از شروع طراحی سایت امکان پذیر است. یعنی وقتی در طراحی سایت بعضی ماژول ها بهینه شوند ، نهایتا وقت آغاز به کار وب سایت، می بینیم سرعت بارگذاری سایت چقدر زیاد است. بعضی از  این عوامل در زیر آورده شده اند .

بهره گیری از ها‏ست مجازی یا اختصاصی

هاست وب سایت بر سئو آن سایت اثر بسزایی دارد. هاست  بر سرعت بارگذاری صفحات اثر گذار می باشد. بعضی از مدیران سایت ها هاست های اشتراکی را به کار می برند. اما امکان دارد که این سبک هاست ها سرعت کمی داشته باشند و همه تلاش های طراحی سایت را خراب کنند .

هاست هایی که سبب ارتقای سرعت سایت شده ، همه پلاگین ها و ماژول های مورد نیاز php و آپاچی جهت حمایت از همه ی امکانات وردپرس را دارا می باشند. هاست ها‏ معمولا به شکل مشترک عرضه می گردند و به این خاطر منابع CPU و Ram Server  میان بسیاری از وب سایت ها‏ یکی می باشد. این کار سبب کم شدن سرعت سایت و در آخر بارگذاری صفحات با سرعت پایین خواهد شد ‎.

یکی از شیوه های ‏ پیشگیری از این کار، بهره گیری از ها‏ستینگ ها‏ی مجازی و یا مخصوص است که در قیاس با ها‏ست ها‏ی مشترک سرعت زیادتری دارند. درصورتی که ها‏ستینگ ها‏ی مشترک از لحاظ اقتصادی بسیار هزینه مناسبی دارند اما به خاطر مسائلی که برای سایت به وجود می آورند ‎، قابل اطمینان نیستند.

فشرده کردن خروجی سرور

سرورها این امکان را دارند که خروجی را به شکل فشرده برای مرورگرها بفرستند که موتورهای جستجو هم این امکان را دارند و قادرند خروجی ها‏ی فشرده را هم مورد رسیدگی قرار دهند.

بهره گیری از فشرده سازی در سرعت بارگذاری سایت موثر است. کدهای جاوا اسکریپ و CSS مقداری فضای باز (فاصله) و کامنت دارند که جهت روان و سلیس بودن کدها از طرف برنامه نویس به وجود می آیند و هیچ اثری بر شیوه کارکرد آنان ندارد.  با کنار گذاری این فواصل و کامنت ها میزان زیادی از مقدار فایل های CSS و جاوا اسکریپ کاهش می یابد و در آخر امنیت کدها زیادتر و سرعت سایت هم بالا می رود. 

در این حالت یک پیشنهاد مهم جهت جهت بالا بردن سرعت سایت ، فعال کردن Gzip بر سایت می باشد تا خروجی ها‏ به شکل فشرده از طرف سرور به مرورگر مخاطب ارسال گردند.

فشرده سازی فایل ها‏

از دیگر شیوه ها‏ی بالا بردن سرعت و در آخر بهینه کردن سایت، فشرده کردن فایل ها‏ی HTML، CSS و جاوا اسکریپت می باشد. این کار سبب کم  شدن مقدار فایل ها‏ شده و پهنای باند کمتری از سرور سایت استفاده می شود . البته دقت کنید که فشرده کردن فایل ها‏ احتیاج به مهارت و استفاده از فنون مخصوص خود را دارد که کارشناسان مخصوص آن باید آن را  انجام دهند تا در استانداردهای W3C سایت ایرادی وارد نشود.

استفاده از (Cache)

سیستم کش وب سایت را در وقت های ویژه ای به ثبت می‎ رسانند و در سایر وقت ها آن را به مخاطبان نشان  می‎دهند. فعال کردن این برنامه بر مرورگر سبب می گردد ‎ تا در شرایطی که مخاطب سایت را دید ، با وارد شدن مجدد، نسخه پیشین سایت را باز هم ببیند و صفحه دوباره لود نشود.

فعال کردن سیستم کش وب سایت سبب می‎ گردد تا نسخه ای از وب سایت، هر چند وقت از وب سایت گرفته و در اوقات دیگر به مخاطب نشان داده شود. این مورد سبب اقتصادی استفاده شدن منابع CPU و Ram Server  و بالا رفتن سرعت سایت می‎ شود.

بهینه سازی تصاویر

بهره گیری  از عکس های بهینه سازی شده با حجم پایین ، یکی از شیوه ها‏ی بالا بردن سرعت وب سایت می باشد که وقت بارگذاری صفحه را کم می کند . تمرکز وب مستر ها بر کم کردن حجم عکس سبب بالا رفتن 2 برابری سرعت سایت می شود. در وقت منتشر کردن مطالب تازه الزامی است به بهینه سازی عکس توجه کنید تا قادر باشید عکس هایی تماما بهینه و صحیح را نشر دهید.

رسیدگی به سرعت وب سایت

بخش فرود با اهمیت ترین بخش سایت می باشد. وقتی که بینندگان به سایت وارد می شوند ، صفحه ورود را می بینند. به این علت است که باید صفحه فرود بهینه گردد.

سرعت زیاد این بخش اثر بسزایی بر بهینه کردن سایت دارد. برای این امر می شود پست ها را در صفحه فرود کم کرد. رسیدگی به سرعت سایت و صفحه فرود در بازه های زمانی مختلف باید صورت گیرد .

این کار از راه وب سایت ها‏یی مانندGoogle PageSpeed ، Website speed test , GTmetrix , WebPagetest انجام می شود تا اشتباهاتی که احتمالا بعد از گذاشتن مطلب یا تصاویر تازه به وجود آمده را بفهمند و رفع کنند.

قالب وب سایت

قالب ها ظاهر سایت را نشان می دهند. بعضی از قالب های گرافیکی بیش از اندازه حجیم اند و در آخر مدت بارگذاری صفحات را بالا می برند. الزامی است که قالب ها‏ی سایت ها گرافیک متوسط و یا کم داشته باشند. با اینکه نوع قالب ها‏ی عصر حاضر عوض شده و بهره گیری از عکس هایی مد نظر همگان قرار دارد که اصولا حجیم هستند ، تلاش کنید تا جایی که ممکن است از به کارگیری این سبک قالب ها‏ پرهیز کنید.

ایمن سازی و محافظت از وب سایت

به وجود آوردن امنیت برای وب سایت مد نظر ‎این امکان را فراهم می کند تا سرعت آن سایت هم بالا رود. این مورد از وارد شدن ابزارهای آسیب زننده به سایت مورد نظر‏ پیشگیری کرده و به دنبال آن برای استفاده اقتصادی از منبع سایت مفید است‎. از طرف دیگر هم امنیت دهی به وب سایت موردی است که کارکرد مطلوب تر وب سایت را ضمانت کرده ‎ و سبب بالا رفتن سرعت بارگذاری سایت می‎شود.

به حداقل رساندن کد ها

هر اندازه که در سایت مد نظر کد های کمتری به کار برده شود سرعت آن سایت هم زیاد تر می شود ، چرا که جهت انجام دستور کد شما حتما فشار به آن  وارد می شودکه در صورت نبود آن سرعت ارتقا می یابد.

 بهره گیری از google page speed

از راه  این برنامه شما این امکان را دارید که به شکل پی در پی سرعت سایت مد نظر را بررسی کنید و مشاهده کنید که دلیل کم شدن سرعت سایتتان چیست و خود برنامه جهت بالا بردن سرعت سایت به شما توصیه هایی می دهد.

 

برنامه هایی برای تست سرعت سایت

جهت رسیدگی به سرعت سایت ابزار های بسیاری موجود می باشند اما مطلوب ترین آنها در زیر آورده شده اند.

Gtmetrix

Yslow

Pingdom

Loadimpact

Seomastering

Wakav

Webpagetes

سرعت موبایل یا دسکتاپ؟ کدام اهمیت دارد ؟

همان گونه که در مطالب پیشین ذکر شد هم باید موبایل مهم باشد و هم دسکتاپ . اما اینکه کدام مهم تر است یک سوال مهم است . چرا که در عصر حاضر بالغ بر 60 درصد مخاطبان گوگل با موبایل به این موتور جستجو وارد می شوند، پس گوگل موبایل را مهم تر می شمارد و در صورتی که سایت شما برای موبایل بهینه  سازی شده باشد رتبه بهتری هم برای آن مد نظر قرار می دهد . پس بهتر است که به سرعت سایت خود در موبایل بیشتر دقت کنید.

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید سرعت تاثیر به سزایی بر سئو دارد. بنابراین باید به طور مداوم سایت خود را بررسی کنید و عواملی که باعث کاهش سرعت سایت می شود را رفع کنید

منبع:

https://yoast.com/does-site-speed-influence-seo

دریافت مشاوره رایگان

برای مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید.

نظرات

فیلد اجباری*