بررسی علل نارضایتی کاربران اینترنتی

دلایل نارضایتی کاربران از یک سایت اینترنتی

اگر کسب و کار اینترنتی دارید و از این راه امرار معاش می کنید علاوه بر استراتژی هایی که برای فروش محصول یا ارائه خدمات درون سایت خود در نظر گرفته اید، در کنار آن باید رضایت کاربران خود را جلب کنید. در وهله اول برای هر نوع سایتی که دارید، باید با انجام ترفندهای بهینه سازی سایت (سئو)  بتوانید جایگاه خوبی در گوگل به دست آورید و آن جایگاه را تثبیت کنید. پیروی از قوانین گوگل برای داشتن یک سایت بهینه شده و گرفتن رتبه در میان رقبا برای صاحبان کسب و کار اینترنتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

بعد از طی کردن مراحل سئو حرفه ای سایت باید رضایت مشتریان و کاربران را در نظر بگیرید و از انجام کارهایی که ممکن است باعث نارضایتی و خروج کاربر از سایتتان شود، پرهیز کنید.

به راستی چه عواملی باعث خروج کاربر از سایت ما می شود؟

 وجود تبلیغات بسیار در سایت

در مقاله ی  5 قانون همیشگی برای سئو سایت گفته شد که فضای تبلیغات سایت خود را محدود کنید، چرا که داشتن سایتی با تبلیغات فراوان باعث سردرگمی کاربر شده و نمی تواند آنچه را که لازم دارد از سایت شما دریافت کند.

طبق آمار گرفته شده درصد بسیاری از کاربران، سایت هایی را که در گوشه و کنار صفحات اصلی سایت خود تبلیغات متفاوت دارند، رضایت نداشته همچنین اگر به هنگام خواندن مطالب، کادر تبلیغات به صورت پاپ آپ به نمایش گذاشته شود، منجر به ترک کاربر از سایت شما خواهد شد.

بنابراین اگر سیاست کاری شما به عنوان مدیر سایت، پذیرفتن تبلیغات دیگران می باشد بهتر است از فضای بسیار کمی برای تبلیغات استفاده کنید تا رضایت کاربران را از دست ندهید.

 سرعت بارگذاری پایین سایت

بنا به گفته کارشناسان سئو سایت، سرعت مطلوب برای بارگذاری یا به اصطلاح لود شدن (Loading)  یک صفحه از وب سایت 3 ثانیه و کمتر از آن می باشد. در صورتی که سایت شما دارای سرعت نامناسبی باشد و کاربر را بیش از حد منتظر بگذارد در این صورت کاربر با کلیک بر روی دکمه Back  به صفحه نتایج گوگل باز می گردد.

این اتفاق از لحاظ تکنیکال آسیب بسیاری به سئو سایت شما وارد می کند و اصلاح مجدد آن زمان بر می باشد. با توجه به موارد گفته شده بهتر است مشکلات سایت خود را بررسی کرده و آن ها را رفع کنید. عوامل متعددی بر روی کُند شدن سرعت سایت تاثیر می گذارد مانند سنگین بودن فایل های بارگذاری شده اعم از عکس، ویدیو و گیف ها.

به وسیله ی ابزارهای سئو و سایت های بهینه سازی عکس مانند TinyPNG.com بهتر است تمامی عکس های خود را به حالت بهینه و با حجم مناسب در سایت قرار دهید.

 دسته بندی نامتناسب محصولات

اگر سایت فروشگاهی دارید و دسته بندی محصولاتتان گسترده و متنوع است، پیشنهاد می شود دسته بندی ها را اصولی طراحی کنید. دسته بندی مرتب سایت و نحوه قرار گرفتن محصولات در آن باعث راحتی کاربران در هنگام بازدید از سایت شما می شود.

تصور کنید وارد یک سایت فروش تلفن همراه و لوازم جانبی می شوید و عبارت ” تلفن همراه سامسونگ مدل Galaxy S10 ” را جستجو می کنید سپس به بخش دیگری از سایت که مربوط به گارد گوشی و محافظ صفحه نمایش تلفن همراه سامسونگ مدل  Galaxy S10 می باشد، هدایت می شوید و نتیجه دلخواهتان را پیدا نمی کنید قطعا از سایت مورد نظر آزرده خاطر شده و آن را ترک می کنید.

دسته بندی اشتباه سایت مانند قفسه های شلوغ و بهم ریخته یک فروشگاه یا سوپر مارکت می باشد که مشتری را گمراه کرده و نمی تواند کالای مورد نیاز خود را پیدا کند. پس اگر مشکلاتی از این قبیل در سایت شما به چشم می خورد بهتر است از طراح سایت خود بخواهید این موارد را به سرعت برطرف کند.

 قرار دادن محتوا نامناسب در سایت

داشتن یک کسب و کار موفق در دنیای دیجیتال نیازمند رسیدگی به سایت، بروز رسانی مداوم و رفع مشکلات آن می باشد. عده ای از مدیران سایت براین باورند که داشتن یک سایت فروشگاهی یا ارائه خدمات به تنهایی برای توسعه کسب و کارشان کافی می باشد در صورتی که این باور اشتباه است. یکی از تکنیک های پیشرفت در دنیای دیجیتال مارکتینگ و مقابله با رقبا،  بازاریابی محتوا می باشد.

برای سایت خود محتوا با ارزش تولید کنید. تولید محتوا باید اصولی باشد تا هم نظر موتورهای جستجو مانند گوگل  را جذب کند و هم خوانندگان را به ماندن در سایت شما ترغیب کند.

وجود عکس بسیار در سایت و یا نوشته های بلند بالا به تنهایی ممکن است برای کاربران خسته کننده باشد، از این رو بهتر است محتوایی که تولید می کنید شامل عکس و متن مناسب با تعداد کاراکتر های استاندارد باشد.

 اعتماد سازی برای مخاطبان

برای سایت های فروشگاهی وجود “ای نماد”  یک امر ضروری است و حتما این نکته باید رعایت شود. گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی خیال کاربرانتان بابت خرید از سایت شما را آسوده می سازد چرا که کاربران اینترنتی نمی توانند به سایت فروشگاهی که نشان اعتماد الکترونیک ندارد، اعتماد کرده و از آن خرید کنند.

شاید محصولی در سایت شما وجود داشته باشد که نظر کاربر را جلب کرده باشد و بخواهد از شما خرید کند، در صورتی که سایت را بررسی کند و متوجه عدم وجود نشان ای نماد در سایت شما شود از این بابت ناراضی شده و سایت را ترک خواهد کرد.

کالاهای ناموجود را از دید مخاطب خارج کنید

زمانی می رسد که بعضی از کالا ها در سایت شما ناموجود می شوند، نمایش عبارت ” عدم موجودی یا ناموجود بودن ” به نوعی ذوق مشتری را برای خرید اینترنتی از بین می برد و مسلماً منجر به ترک کاربر از سایت شما خواهد شد، از این رو پیشنهاد می شود کالاهای ناموجود سایت را از دید کاربران پنهان کنید.

 توجه ویژه به طراحی رابط کاربری (UI)

رابط کاربری  یا User Interface که به اختصار آن را (UI) می گویند، در واقع واسطی است که کاربران از طریق آن با سیستم ارتباط برقرار می کنند. رابط کاربری استاندارد نقش بسیار مهمی در جذب کاربر به سایت را  ایفا می کند. 

داشتن یک سایت با چیدمان و آرایش منظم و استفاده از رنگ جذاب، همانند ویترین زیبا یک فروشگاه عمل می کند که می توانید به واسطه همین طراحی زیبا مشتریان بسیاری را به سایت خود جذب کنید.

در مقابل اگر سایت شما ظاهر نامناسبی داشته باشد و فاکتورهای اساسی طراحی UI  در آن رعایت نشده باشد، باعث می شود ظاهر سایت در دید کاربران بد جلوه کند و انتظارات آن ها را براورده نسازد.

هم دل مخاطبان خود را به دست آورید و هم سایت خود را بهینه کنید.

تکنیک هایی در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که هم می تواند مخاطبان سایتتان را به مشتری همیشگی تبدیل کند و هم منجر به افزایش رتبه سایت شما در گوگل شود، پس با این حساب می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یکی از این تکنیک های وِیژه استفاده صحیح از شبکه های مجازی یا Social Media می باشد.

 سایت خود را به شبکه های اجتماعی متصل کنید

برای تعامل بیشتر با کاربران و مشتریان سایت خود بهتر است در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتس اپ، تگلرام، یوتیوب و … حساب کاربری داشته باشید و با مشتریان خود در ارتباط باشید. در این شبکه ها که به نوعی بستری برای رشد کسب و کارتان هست، محصولاتتان را تبلیغ کنید و یا محتوا جالب تولید کنید تا بتوانید نظر کاربرانتان را جلب نمایید. امروزه بیشتر افراد وقت خود را در فضای مجازی می گذرانند و همراهی شما در این فضا می تواند برایشان لذت بخش باشد، بنابراین در شبکه های اجتماعی حضور و فعالیت مستمر داشته باشید.

 آنچه در این مقاله خواندید:

بررسی عواملی که باعث خروج کاربران اینترنتی از سایت شما می شود. با  انجام  تکنیک هایی که  در این نوشته ارائه شد می توانید یک سایت کاربر پسند داشته باشید و کاربران را به مشتریان همیشگی سایتتان تبدیل کنید.

دریافت مشاوره رایگان

برای مشاوره رایگان با این شماره تماس بگیرید.

نظرات

فیلد اجباری*