تاثیر سرور و هاست بر سئو‌ چیست

تاثیر سرور و هاست بر سئو‌ چیست؟

به مجموعه اقداماتی که به ارتقا جایگاه سایت در صفحات جست‌وجو گوگل کمک می‌کند، سئو یا بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود. عوامل بسیار زیادی بر سئو یک سایت اثرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها نوع سرور انتخابی است. تاثیر سرور در سئو از جمله مباحث مهمی است که بسیاری از صاحبان سایت از آن غافل هستند. تصمیم داریم در این مقاله درباره تاثیر سرور و هاست بر سئو صحبت کنیم.

تاثیر هاست و سرور و بر سئو

نوع هاست و سرور، سرعت بارگذاری سایت را برای کاربران تعیین می‌کند. اگر سایت با سرعت مناسبی در اختیار کاربران قرار نگیرد آن‌ها از بازدید سایت صرف نظر می‌کنند و همین امر منجر به افت جایگاه سایت در موتورهای جستجوگر خواهد شد.

در واقع نادیده گرفتن این فاکتور می‌تواند تمام تلاش‌های صورت گرفته برای تولید محتوا با کیفیت را نقش بر آب کند. علاوه بر مورد ذکر شده، هاست و سرور از جهات دیگری نیز می‌توانند سئو سایت را تحت تاثیر قرار دهند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

سرعت سایت

همانگونه که گفته شد سرعت لود شدن سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رتبه بندی آن‌ها است.

سرعت بالای سایت نه تنها رضایت کاربر و افزایش بازدیدکنندگان آن را در پی خواهد داشت، بلکه بر الگوریتم‌های گوگل نیز اثر مثبت دارد، زیرا الگوریتم‌های گوگل برای سرعت لود شدن سایت‌ها نیز امتیازی در نظر گرفته است.

داده‌های سایت

هاست و سرور به طور مستقیم بر حفظ اطلاعات و داده‌ها اثرگذار است. حفظ داده‌های سایت از جمله فاکتورهای مهمی است که می‌تواند به پایداری محتواها کمک کند.

سئو و هاست

به بیان دیگر از دست دادن بخشی از داده‌ها به معنای از بین رفتن بخشی از محتواهای مفید و تاثیرگذار سایت است. کمیت و کیفیت محتواها از جمله فاکتورهای موثر بر سئو است به همین دلیل از دست رفتن بخشی از آن کاهش رتبه سایت را موجب می‌شود.

آپ تایم بالا

هرچه سایت آپ تایم بالاتری داشته باشد تجربه دلنشین‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کند.

بنابراین آپ تایم اگرچه به طور مستقیم بر رتبه‌بندی سایت اثر ندارد اما به صورت غیرمستقیم با افزایش تعداد بازدیدکنندگان و زمان ماندگاری آن‌ها در سایت می‌تواند بر سئو اثرگذار باشد.

محل قرارگیری هاست و سرور

محل قرارگیری هاست و سرور نیز بر تجربه کاربران اثرگذار است. اگر هاست و سرور در ایران قرار داشته باشد کاربران ایرانی به راحتی می‌توانند از محتواهای سایت بهره‌مند شوند. اما کاربران خارج از ایران به راحتی کاربران ایرانی نمی‌توانند به سایت دسترسی داشته باشند. بنابراین با توجه به فعالیت سایت انتخاب یک سرور مناسب الزامی است. هرچه تجربه کاربران از بازدید سایت بهتر باشد رتبه سایت نیز ارتقای بیشتری خواهد یافت.

تاثیر سرور در سئو به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود. بدون شک اولین قدم برای ارتقا رتبه یک سایت انتخاب یک سرور و هاست مناسب است.

اثر هاست وردپرس بر سئو

اگر می‌خواهید که هم وب‌سایتتان تجربه کاربری خوبی داشته باشد و هم رتبه‌خوبی در موتورهای جستجو به دست بیاورد، بهتر است خدمات میزبانی وردپرس مدیریت‌شده یا میزبانی وردپرس اختصاصی را استفاده کنید.

البته وب‌سایت‌های تازه‌کار که هنوز ترافیک بالایی ندارند، می‌توانند از سرویس‌های وردپرس اشتراکی استفاده کنند؛ اما به‌محض بالا رفتن بازدیدکننده‌های وب‌سایت، باید به سراغ سرویس‌های میزبانی بهتر با عملکرد مناسب‌تر بروید.

  • وردپرس را می‌توان روی دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس اجرا کرد اما با توجه به تاثیر سرور در seo سایت سیستم عامل لینوکس می‌تواند انتخاب بهتری باشد، زیرا سرعت بالاتری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر زبان برنامه‌نویسی وردپرس با این سیستم عامل همخوانی بیشتری دارد، در نتیجه تجربه خوشایندتری را برای کاربران ایجاد می‌کند.
  • طراحی یک سایت حرفه‌ای و زیبا نیازمند یک محیط گرافیکی مناسب است، بنابراین لازم است که در انتخاب نوع کنترل پنل نیز دقت شود. برای هاست‌های لینوکس دو کنترل پنل سی‌پنل و دایرکت ادمین وجود دارد که در این بین محیط گرافیکی سی‌پنل حرفه‌ای تر است.
  • در راستای بررسی تاثیر سرور در سئو لازم است که به میزان منابع در نظرگرفته شده برای هاست نیز توجه شود. در واقع هاست باید برای هر سایت منابع و فضای کافی داشته باشد تا طراحان سایت بدون محدودیت، محتواهای خود را بارگذاری کنند. از طرف دیگر میزان پهنای باند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. هرچه پهنای باند کمتر باشد میزان دسترس‌پذیری کاربران به وب‌سایت نیز محدودتر خواهد بود.

تاثیر هاست و سرور و بر سئو

سرور اختصاصی و اثر آن بر سئو سایت

بر خلاف یک هاست اشتراکی که روی آن چندین سایت میزبانی می‌شود، سرور اختصاصی فقط سایت شما را میزبانی می‌کند. پایایی و قابلیت اطمینان دو مزیت اصلی سرورهای اختصاصی است. تمام منابع به طور کامل در اختیار شماست، اعم از CPU، RAM و هارد دیسک و قرار نیست کسی در استفاده از آنها با شما شریک شود؛ همین باعث می‌شود که سرعت و پایایی سایت شما تا حد چشمگیری افزایش پیدا کند.

اثر سرور مجازی بر سئو سایت

سرور مجازی Virtual Private Server=VPS که گاهی آن را با عنوان VDS=Virtual Dedicated Server نیز ذکر می‌کنند، نوعی میزبانی وب است. این نوع سرور توسط تکنولوژی مجازی‌سازی ایجاد می‌شود؛‌ اما چگونه؟ در این حالت یک سرور سخت‌افزاری قدرتمند با استفاده از ماشین‌های مجازی همچون vmware ESXI، Xen یا Virtuozzo به چند سرور مجازی مستقل با امکانات یکسان یا متفاوت، شبیه‌سازی می‌شود. در‌واقع در این حالت منابع یک سرور سخت‌افزاری به صورت انحصاری میان چند نفر تقسیم می‌شود. با استفاده از VPS، دسترسی به root و نصب هر‌نوع نرم‌افزاری روی سرور برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.

  • امنیت بالای سرور مجازی به عملکرد مستقل وب‌سایت‌های فعال در آن برمی‌گردد از این رو بروز مشکل در آن‌ها هیچ اثری بر وب‌سایت‌های دیگر ندارد. با توجه به اینکه غیرفعال بودن یک وب سایت حتی برای مدت زمان کوتاهی بر سئو اثر منفی دارد پس سرور مجازی می‌تواند از توقف فعالیت سایت‌ها جلوگیری کند. از طرف دیگر عملکرد مستقل آن بر سرعت آپلود و … که از جمله فاکتورهای موثر بر سئو سایت است، تاثیر دارد.
  • از موارد دیگری که بر ارتقا رتبه یک سایت در موتورهای جستجوگر گوگل کمک می‌کند سرعت آن است. هیچ کاربری تمایل ندارد که ساعت‌ها زمان صرف لود شدن یک صفحه کند پس کم بودن سرعت سایت منجر به نارضایتی کاربر می‌شود. استفاده از سرور مجازی با افزایش سرعت سایت همراه است.
  • در سرور مجازی می‌توان به ROOT دسترسی داشت. این دسترسی شرایطی را برای سفارش‌سازی قالب‌ها، افزایش امنیت، انجام تنظیمات مورد نیاز و … فراهم می‌کند. بدون شک این عوامل بر ارتقا جایگاه سایت اثرگذار خواهد بود.
  • سرور مجازی امنیت سایت‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش امنیت با افزایش اعتماد کاربران و بهبود رتبه سایت از نظر الگوریتم‌های گوگل همراه است.

سخن پایانی

تمامی سایت‌ها فعالیت‌های خود را به گونه‌ای تدوین می‌کنند که به ارتقا جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی گوگل کمک کند، اما آنچه دارای اهمیت بسیار زیادی است میزان سرعت لود شدن، امنیت، فضای گرافیکی و … یک سایت است. بنابراین در هنگام طراحی سایت نباید از تاثیر سرور در سئو غافل شد.

منبع

نظرات

فیلد اجباری*